Je bent ondernemer en hebt een website. Natuurlijk wil je daar wat mee. Je website heeft immers een doel. Maar welk doel? En is het er één of zijn het er meerdere? Waarom is het zo belangrijk om doelen aan je website en webpagina’s te koppelen? We gaan het je uitleggen en geven je bovendien een aantal cruciale tips waarmee je je doelen sneller realiseert.
Websites en doelen stellen
Soms is het doel van een website glashelder. Denk maar eens aan een webshop. Daar is productverkoop het hoofddoel. In andere gevallen kun je denken aan branding, klanten werven, informeren of adverteren. Verschillende doelen, betekent ook verschillende designs, structuren en teksten. Een informerende website ziet er heel anders uit dan een website die puur als verkoopkanaal is bedoeld. Wil je met je website je imago verbeteren? Dan is uitstraling weer belangrijk. Hoe helderder je doelen (en inzichten in je doelgroep) hoe hoger de kans op conversie. Kortom: vooraf heldere, concrete (SMART) doelstellingen formuleren is de eerste stap naar een goed presterende website. En dat willen we toch allemaal? In elk geval moet je website iets opleveren en niet alleen maar geld kosten.
Websites en doelen realiseren
Doelen helder? Ga dan aan de slag met de volgende 5 tips:
- zorg voor perfecte gebruikersvriendelijkheid (usability)
- schrijf helder en eenvoudig
- gebruik duidelijke call to actions
- besteed aandacht aan je zoekresultaten
- onderhoud je website regelmatig
1. Usability
Een van de doelen van je website is dat je je bezoekers zo lang mogelijk op je website wilt houden. Als je website geen logica heeft, wordt de kans op conversie wel heel erg klein. Bezoekers moeten niet hoeven na te denken. Navigatie, taalgebruik en herkenbaarheid zijn hierbij de meest belangrijke factoren. Houd dus rekening met je doelgroep als je gaat nadenken over de (menu)structuur van je website. Een klantprofiel helpt je daarbij.
2. Heldere boodschap
In slechts enkele seconden, besluit een bezoeker om te blijven of om verder te klikken. Hij scant razendsnel de koppen, tekst en afbeeldingen. Zorg ervoor dat bezoekers minimaal antwoord krijgen op vragen als: wie ben je, wat doe je, voor wie, welke problemen worden hier opgelost en waarom moeten ze bij jou zijn? Denk goed na over je woordgebruik, houd je klantprofiel bij het schrijven bij de hand en onthoud: eenvoud werkt nog altijd het beste.
3. Duidelijke call to actions
Een call to action is een oproep tot actie. Niet meer en niet minder. Een succesvolle call to action, dát is een ander verhaal. Daarmee haal je (potentiële) klanten over tot actie. Dan willen ze een afspraak, willen ze meer informatie, schrijven ze zich in voor je mailing, kopen ze je product, maken ze een donatie, reserveren ze een kamer of melden ze zich aan voor een training. Websites en doelen bereiken doe je dus ook door krachtige call to actions. Krachtige, duidelijke call to actions kenmerken zich door 3 elementen: vertrouwen, verleiden en vorm. De 3 V’s dus.
Vertrouwen: je kunt ervoor kiezen om te volstaan met een ‘Bestel nu!’, maar of het werkt? Zeg nu zelf, hoe zou jij het vinden als je in een winkel een broek aan het bekijken bent en de verkoper duwt je zonder pardon naar de kassa om af te rekenen? Kies daarom liever voor een call to action zoals ‘Meer info en prijzen’. Waarom? Vaak haken mensen af omdat ze bang zijn ergens direct aan vast te zitten.
Verleiding: het inzetten van de gebiedende wijs is een beproefde methode. Je vertelt je bezoeker/potentiële klant hoe hij moet handelen. Je maakt je call to action echter nóg sterker als je het voordeel en/of de urgentie erin verwerkt. Wij mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor voordeeltjes en willen niets missen. Bijvoorbeeld: Profiteer van onze zomerkorting! Klik hier voor meer info & prijzen. Of: Altijd het de laatste nieuwtjes op social media gebied! Klik hier om je aan te melden.
Vorm: het oog wil ook wat, zeker gezien de meeste mensen visueel zijn ingesteld. Het oog wordt getrokken door een duidelijke, herkenbare (call to action) button. Maak een opvallende button en wees consistent in het gebruik ervan. Ga niet telkens wisselen van button, maar houd het herkenbaar. De grootte is ook belangrijk (yep, size does matter …). Maak de button groot genoeg opdat het oog ernaar getrokken wordt en de oproep goed te lezen is. Test eens wat verschillende buttons uit of vraag om feedback binnen je netwerk.
4. Zoekresultaten
Vaak begint de ‘customer journey’ bij de zoekresultaten van Google. Het is van cruciaal belang dat je zoekresultaten houvast bieden en uitnodigend zijn opgesteld. Ik zeg met klem ‘opgesteld’ want goed geformuleerde titels en meta descriptions bevorderen je vindbaarheid en zorgen ervoor dat de klant zijn reis voortzet. Het schrijven van aantrekkelijke, wervende paginatitels en meta descriptions kan een behoorlijke uitdaging zijn aangezien je beperkt bent in het aantal tekens per titel of description. Wist je trouwens dat Trigger Tekst naast het schrijven van webteksten ook titels en meta descriptions voor je opstelt? Als je wilt, voeren we deze meta data (en de teksten) direct in het CMS voor je in. Bel of mail gerust als je hierover meer wilt weten.
5. Onderhoud
Wat heeft onderhoud te maken met websites en doelen? Heel eenvoudig: een succesvolle website is nooit af. Een slecht onderhouden website is allesbehalve succesvol. Bijvoorbeeld: je komt via een blog of social media bericht op een 404-pagina uit; een foutmelding die aangeeft dat die pagina niet meer bestaat. Wat denk je dan? Of je komt wel op de bewuste pagina, maar ziet dat het laatste nieuwsbericht alweer twee jaar geleden is. Wat denk je dan? Ander voorbeeld: je leest iets interessants en wilt meer informatie. Vervolgens ontvang je een e-mail dat deze dienst of dat product helaas niet langer geleverd wordt. Wat je dan ook denkt, je hebt in elk geval weinig vertrouwen in de website of het bedrijf. Als je je website niet onderhoudt, zaai je (vaak zonder het te weten) alleen maar twijfel en twijfel is funest! Het betekent dat je website niets oplevert en je geloofwaardigheid op de schop gaat. Het herstellen daarvan duurt langer dan je denkt. Hoe dan ook, een website met verouderde content brengt niets anders dan verlies.
Conclusie: websites en doelen
Door het verbinden van doelen aan je website en hier vooraf goed over te na te denken is de kans op succes aanzienlijker groter. Wat je doel ook is, je kunt het bereiken … mits je rekening houdt met cruciale succesfactoren zoals een logische structuur en een heldere boodschap. We helpen je daar graag bij. Zowel qua webdesign, vormgeving als natuurlijk de teksten. Misschien vind je het fijn als we eens via een website check naar je website kijken? Dan weet je of alles oké is en wat de eventuele aandachtspunten zijn. Je kunt de aandachtspunten en aanbevelingen daarna zelf aanbrengen of het door ons laten uitvoeren.
Lees ook:
Wil je nieuwe webteksten? Vraag om een offerte!
Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.